Norges Fotballforbund lanserer fra mars 2019 et nytt tilbud for aldersgruppen 6-10 år. Santander 3v3 Ligaen skal arrangeres cirka 15 steder i Norge i 2019, og spilles med tre spillere på hvert lag på småbaner (10×15 meter) med vegger og mål. Fotballklubber vil stå som arrangører med støtte fra NFF. I løpet av de neste tre årene håper man å være oppe i rundt 50 arrangørsteder, over hele landet.
NFF, i samarbeid med sponsor Santander, har kjøpt inn 70 baner som vil bli brukt i forbindelse med turneringene. Noen av disse banene vil også bli plassert ut i enkelte fotballkretser, slik at klubber også kan låne de til annen aktivitet.
I forbindelse med dette har NFF inngått et samarbeid med 3v3 Norge, som har arrangert 3v3 turneringer i noen år allerede.
– Dette er en fantastisk mulighet for å utvikle denne spillformen blant de yngste enda mer og enda raskere, sier Finn Ove Søfting fra 3v3 Norge.
Søfting blir helt sentral i planleggingen og gjennomføringen, og dialogen med arrangørklubbene.
– Jeg har selv sett hvilken fotballglede som kommer til uttrykk i treerfotballen og gleder meg veldig til å komme ordentlig i gang, avslutter Søfting.
Bo Folke Gustavsson fra NFF utdyper:
– Treerfotball ble innført etter fotballtinget i 2014, og har vært en kjempesuksess, spesielt for våre aller yngste spillere. De to siste årene har vi testet ut spillformen som obligatorisk både for 6 og 7-års klassen i ni fotballkretser, også her med veldig gode tilbakemeldinger. Dette har resultert i at dette nå gjøres nasjonalt fra 2019, og at vi i den anledning har fått med oss en samarbeidspartner på denne 3v3 ligaen, vil gi treerfotballen og starten for masse fotballbarn et kjempeløft.
Santander gikk sommeren 2018 inn i et langsiktig samarbeid med NFF, i første omgang rundt esport og aldersbestemte landslag. Nå følger breddekonseptet Santander 3v3Ligaen, som lanseres under slagordet «Kjærlighet til fotball starter i det små»:
– Det viltre engasjementet hos unge jenter og gutter som spiller treerfotball er ekte hverdagsverdi. Vi gleder oss til å dele glede og skuffelser og å skape magiske øyeblikk sammen med venner, familie, klubber og lokalsamfunn i hele klubb-Norge», sier markeds- og sponsorsjef Anna Berndtsson i Santander.
Hun sier banken har store forventninger til hvordan konseptet blir tatt mot og utvikler seg.